Booking in hotels الحجز فى الفندق


الفندق- الحجز

Do you have any vacancies?
هل هناك اماكن شاغره؟

I would like to have a room.
أود الحصول على غرفة.

I'd like a single room.
أود الحصول على غرفة مفردة.

I would like a room with two beds.
أود الحصول على غرفة بسريرين.

What is the price?
ماسعرها؟

Is the service charge included?
هل هذا يشمل الخدمة؟

Is there anything cheaper?
هل يوجد أرخص من هذا؟

I have made a reservation, and here is my confirmation.
لدي حجز وهذا تأكيده.

Do you need a deposit?
هل تحتاج الى عربون؟

Would you please show me a better room?
هل لك أن تريني غرفة أفضل؟

تابعونا ستجدون دروس متجدده يوميا ومتاحه للجميع
http://abc4learn.blogspot.com

Complaints in the hotel الشكاوى فى الفندق


The TV doesn't work
التلفاز لا يعمل.

There is no toilet paper>
لا يوجد ورق للحمام.


There is no soap.
لا يوجد صابون.

The sink is clogged
المصرف مسدود

There is no hot running water
لا يوجد ماء ساخن جاري.

I would like to change my room
أود أن أغير غرفتي.

I am still waiting for the breakfast i ordered
مازلت أنتظر الافطار الذي طلبته.

I reserved a double bed, but i got a twin
لقد حجزت سرير مزدوج ولكنني حصلت على سريرين

services in hotels الخدمه فى الفنادق


الفندق- الخدمة

I would like to put some valuables in the safety-deposit box.
أود أن أضع بعض الأشياء الثمينة في صندوق الأمانات.

I would like my valuables back.
أود استرجاع أشيائي الثمينة.

Would you please send the luggage to my room?
هل من الممكن أن ترسل أمتعتي الى الغرفة؟

Would you give another blanket?
هلا أحضرت لي بطانية أخرى؟

How can I get an outside line?
كيف أستطيع أن أحصل على خط خارجي؟

I would like to order (breakfast, lunch, dinner) for tomorrow
أود أن أطلب الافطار- الغاداء- العشاء ليوم غد

would you please send these to the laundry?
هل من الممكن ارسال هذه الملابس للمغسلة؟

Will you clean and press this suit?
هل من الممكن غسل وكي هذه البدلة؟

When will it be ready?
متى ستكون جاهزة؟

Would you please wake me up at 7 oclock?
هل يمكنك ان توقظني في الساعة السابعة؟
Please tidy up this room.
أرجو أن ترتب هذه الغرفة.

Would you please call a taxi?
هلا طلبت تاكسي لي؟؟

How long does it take to go to the airport?
كم نحتاج من الوقت للوصول الى المطار؟؟


Porter= الشيال (( الشنط))
parking valet= خادم الموقف (( اللي يوصل السيارات))
room attendant= خادم الغرف

payment in the restaurant الدفع فى المطعم

المطعم - الدفع

Bill, please
الفاتورة لو سمحت

Could I have the bill, please
هل لي بالفاتورة، من فضلك

I would like to pay now, please
أود أن أدفع الآن من فضلك

Does the bill include the service charge
هل تتضمن الفاتورة الخدمة؟

Keep the change , please
أحتفظ بالباقي

I am paying for everyone
سأدفع عن الجميع

Let's split the bill
دعنا نتقاسم الفاتورة

How much do I owe you
بكم أنا مدين لك


We are paying separately
نحن ندفع منفصلين

تابعوا معنا باقى الدروس

services in resturants الخدمه - الموعد فى المطعم درس كامل


المطعم- الموعد

What time do you open for breakfast
متى تفتحون للأفطار؟

I have a reservation
لديّ حجز.

Can you make reservation for me
هل تستطيع عمل حجوزات لي؟

Do we have to make reservation?
هل علينا ان نحجز؟

Are there any good resturants around here
هل هناك أي مطاعم جيدة في الجوار؟

I want to eat the best local food
اود أكل أفضل أنواع الطعام المحلي

I would like a table for five
أريد طاولة لخمسة أشخاص.

Is there a chinses resturant near here
هل هناك مطعم صيني بالجوار؟



المطعم - طلب الطعام

I will have whatever you recommmend
سآخذ ما تقترحه

What do you recommend
ماذا تقترح؟

What is the specialty of the resturant
مالذي يختص به المطعم؟

Menu, please
قائمة الطعام لو سمحت

Do you serve vegetrian food
هل تقدمون طعام نباتي؟

Is there an English menu
هل هناك قائمة طعام بالانجليزية

May I have a glass of water
هل لي بكوب من الماء

I would like a cup of coffee/tea
أود شرب فنجان من القهوة /الشاي

How about some dessert
مارأيك ببعض الحلويات؟

I would like to have choclate cake/ice cream/cheese cake........1
أود بالحصول على كعكة شوكولاته/ ايس كريم/ ...............

I would like to order
أود أن أطلب


Soup= الحساء

Salads= السلطات

Main dish = الوجبة الرئيسية

Dessert= الحلى

Beverages= المرطبات


المطعم - الخدمة



Would you please pass the salt
هلا مررت لي الملح لو سمحت؟

Can I have it right away
هل من الممكن الحصول عليه حالا؟

Little more, please
المزيد لو سمحت

How does it taste?
كيف طعمها؟

That will be all, thank you
هذا كل مااحتاجه ، شكرا

This is not my order
هذا ليس طلبي

It is too sweet/sour
انها حلوة جدا/ حامضة جدا

This is not ّّ^ّّّ^ّّّ^ّّّ^ّّّ^ّd enough
هذه لم تطهى كفاية

This is not quite fresh
هذه ليست طازجة تماما


Dressing= التتبيلة


French dressing= تتبيلة فرنسية
vinagratte dressing= تتبيلة خل


تابعونا باستمرار سوف نضع دروس جديده مستمره ومتنوعه سوف تفيدكم باذن الله

التسوق - shopping

اخى الزائر الكريم نحن الان على موعد مع درس جديد من دروس اللغه الانجليزيه الذى وعدتكم فى الدروس السابقه ان اجعل منكم محترفى اللغه الانجليزيه من الصفر الى الاحتراف
الان مع درس جديد وهو دروس التسوق
مثلا اذا اردت ان تتسوق فى مول فى وسط القاهره ولكنك تريد ان تكلم البائع باللغه الانجليزيه فتعالى معى وتعلم ذلك

التسوق - الملابس



I'd like to try this on
اود تجربة هذه القطعة

I would like to try one of these dresses on
أحب أن أجرب أحد هذه الفساتين

where is the fitting room?
اين غرفة القياس

can you take my measurements
هل تستطيع أن تاخذ قياسي

how long will it take you to make an evening dress?
كم من الوقت يلزم لخياطة فستان سهرة

Do you have a jacket to match these pants
هل عندك حاكيت يتماشى مع هذا البنطال

will you adjust the lenght
هل يمكنك تعديل الطول

It's too tight here
انها ضيقة جدا من هنا

It's loose
انها واسعة

Do you have it in different colors
هل لديك الوان مختلفة من هذا؟

Socks=جوارب

flared pants= بنطلون واسع الأطراف

wide belt= حزام عريض

baggy jeans= بنطال جينز فضفاض

skirt= تنورة

pants= بنطلون


سوف نتابع الدروس ياريت تتابعونا واى استفسار برجاء ترك تعليق

التعبير عما تريده باللغه الانجليزيه ENGLISH COMMUNCATION SKILLS

بعض الذين يريدون تعلم اللغه الانجليزيه لا يعرفون التعبير عما بنفسهم او عما بداخلهم ولكن الان تسطتيع ذلك وسوف اتابع معك كل تعليقاتكم واسئلتكم ان لم تستوعبوا الدروس


THE ENGLISH COMMUNCATION SKILLS


Asking for information

السؤال عن معلومه



Excuse me. Could you tell me where ... is?
Excuse me. Can you tell me...?
Do you know...?
You wouldn't know..., would you?
Do you happen to know...?
I'd like to know..., please.
And there's another thing I'd like to know...
I would be interested to know...
Please could you tell me




Asking someone to repeat
طلب اعاده قول الشخص مره اخرى

Could you say that again, please?
Would you mind repeating that, please?
Could you repeat that, please?
I'm sorry I didn't catch that.
I'm sorry, what was ... again?
I'm sorry?
I beg your pardon?
I'm sorry, what was that?


Checking that you've understood

التأكد من أنك قد فهمت


So, I / We have to...
Do you want me / us to...?
Am I / Are we supposed to...?
Should I...?
So, the (general/basic) idea is to...
Do you mean...?
Does this mean that...?
So am I right in saying...?
So, what you're saying is...

Expressing uncertainty
التعبير عن عد التاكد

I'm not really sure but I think...
I can't say for certain but...
It's difficult to say exactly but perhaps...
I couldn't say, really...
I'm not sure.
I don't know for sure but...

Giving yourself time to think
اعطاء نفسك الفرصة للتفكير
Well, let me see...
Let me think...
Let me get this right...
Um, well, that's a difficult question / that's an interesting question.
I'll have to / Let me think about that for a moment...
I think it's difficult to answer that question...
How shall I put it?...
Now, how can I best say this...?
Interrupting politely
مقاطعة الحديث

Could I just say something?
Actually, I'd just like to say...
Sorry to interrupt, but...
Oh, while I remember / before I forget...
Excuse me...
May I interrupt?
Saying you don't know
التعبيرعن عدم التعرف على شى ما
I'm afraid I can't help you.
I'm sorry, I don't know.



Showing that you're listening
أظهار أنك تستمع بشغف

Now, you mentioned...
So, that's how...?
Yes, I was going to ask you about that...
Could you give me / us an example of...?
Could you explain in more detail...?

Thanking and responding
التعبير عن الشكر و الإمتنان


Thanks a lot.
Cheers!
That's very kind of you.
Thank you very much
Not at all.
It's a pleasure. / My pleasure.
You're welcome.
Don't mention it.
Any time.
That's OK / all right.
I'm glad to have been of some help Many thanks.
.

Apologising
الإعتذار


Sorry
I'm very/awfully/so/extremely sorry.
Excuse me.
Sorry, (it was) my fault.
I do apologise.
Please accept my apologies.
Accepting an apology
That's all right/OK.
Not to worry.
That's quite/perfectly all right.
No reason/need to apologise.
Don't worry about it


Giving instructions
اعطاء التعليمات

Make sure...
Remember... (to do).
Be careful... (not to do).
Don't forget... (to do)
Giving directions
Go straight on.
Take the first/second on the left / right.
Turn left / right.
Go along... as far as...
Take the number 7 bus / tram.
Get off (the bus / tram) at... (place).
Carry on until you see...
Look out for...

Checking someone has understood
التأكد من الشخص قد فهم ما تقوله !

Are you with me?
Did you follow that?
Have you got that?
Is everything clear so far?
Does that seem to make sense?


Sequencing actions
الترتيب


First of all, ...
Next, ...
Then, ...
After that, ...
Finally, ...


Making suggestions
الإقتراح


Shall I / we... (do)?
Let's... (do).
Why don't I / we... (do)?
How about... (doing)?
What about... (doing)?
I think we should... (do).
I suggest that we... (do).
It might be a good idea if we / you... (do).
I think the best way of dealing with this situation would be to... (do).
If you ask me, I think we / you should... (do).
We could...


Agreeing to a suggestion
الموافقة على اقتراح


Yes, I think that's a good idea.
That's probably the best option.
Sure, why not?
Yes, definitely.
By all means.
Good idea!


Rejecting a suggestion
رفض اقتراح



That's a good idea, but... (do).
Making invitations
What are you doing on... (day)?
Have you got any plans for... (day/time of day)?
Would you like to... (do)?
Do you fancy... (doing)?
What about... (doing)? Yes, but wouldn't it be better to... (do).



Accepting an invitation
قبول دعوة

Yes, I'd love to.
Yes, that would be great.
Refusing an invitation
I'm afraid I'm busy on... (day). How about next... (day)?
I'm sorry I can't. I'm... (doing something else).
I'm afraid I can't make it. I'm... (doing something else).
I'd love to, but...
That's very kind of you, but...

Expressing a preference
التعبير عن مفاضلة أمر ما

I'd much rather... (do) than... (do something else).
I prefer... to...
I'd prefer to... (do).
I think... is much more interesting than...
I don't find... half as interesting as...
I like... better than...

Making recommendations
اعطاء التوصيات


You mustn't miss the...
You must go to the...
You've got to... (do)
You'll love the...
I wouldn't recommend the...
You definitely wouldn't enjoy going to the...

Offering something
تقديم شئ ما


Would you like...?
What can I get you?
Help yourself to...
Please have some...
Would you care for some...?
Can I offer you...?
Can I get you a... / anything?


Accepting something that's offered
الموفقة على شئ ما تم تقديمه إليك


Yes, please.
Thank you very much.
That would be very nice.
I'd like some... , please.


Declining something that's offered
رفض قبول شئ ما مقدم إليك


No, thanks.
Not this time, thanks.
I'm not sure I could, thank you.
Asking for advice
What do you think I should do?
What would you do (if you were in my situation)?
What would you advise me to do? I'm all right/I'm fine, thank you.

Gi
say advice
اسداء النصيحة

I think you should... (do).
You could... (do).
Why don't you... (do)?
If I were you, I'd... (do).
Have you tried... (doing)?

Asking for permission
طلب الإذن



Do you mind if I...?
Mind if I...?
Any chance I could...?
I wonder/I was wondering if I could...
Would it be possible for me to...
Do you have any objection if I...?
Would it bother you if I...? Can I.../May I..., please?

Giving permission
إعطاء الإذن

Of course.
By all means.
Certainly.
Yes, that's OK/fine.
You're welcome to...
Please feel free to...
Please don't hesitate to...
Sure.
OK.
Go ahead.
Why not?

Refusing permission
رفض الإذن


I'm afraid not. I'm sorry it's not possible... I'm afraid you can't. I'm afraid that's out of the question.

COMMUNICATING IDEAS
نقل الأفكار ( التعبيرعن الرأى )


Agreeing
الموافقة

I'd probably agree on that.
I think that's probably right.
That's absolutely right.
Sure! That's exactly what I think.
I couldn't agree with you more.
That's what I think.



Disagreeing
الرفض



Yes, but...
True, but...
I see what you mean, but...
I suppose so, but...
Yes, but on the other hand...
I'm afraid I disagree / don't agree / can't agree...
I'm not sure if that's strictly true.
You have a point there, but...
Actually, I'm not sure if I agree with that
.

Asking what someone thinks
استطلاع رأى شخص ما


What do you think?
What do you reckon?
What's your opinion about/of... ?
What's your position on...?
What's your reaction to...?
What's your take on... ?
Do you have any thoughts on... ?


Stating consequences
التعبير عن تتابع الأحداث


As a result, ...
Consequently, ...
Because of this, ...
Due to (cause),...
Expressing two points of view
On the one hand..., on the other hand...
Although I'd..., I certainly wouldn't...
While I might..., I don't think I'd...
Of course I'd..., but I'm not sure if I'd...
There's no doubt that it would..., but there's also a chance it might...

Giving examples
إعطاء الأمثلة

For example, ...
For instance, ...
One example of this is...
To give you an idea, ...
Look at the case of...
Take, for example, ...
Let' say, ...


Justifying your opinions
تبرير الرأى ( أعطاء الأسباب )

Personally, I (don't) think... because...
Let's (not)... because...
In my opinion, I (don't) feel... because...
I would definitely (not)... because...
It would be better to... as...
I (don't) feel that it's important to... as...

Linking what you're saying
الربط بين ما تقول


Anyway, ...
True, but ...
As a matter of fact, ...
... sort of...
Hmm...
... you know...
... believe me...

Ordering / Sequencing
الترتيب التتابع


First of all, ...
To start with, ...
Secondly, ...
Another thing is that...
Alternatively, ...
Last but not least, ...

Persuading
الإقناع

But don't you agree that...
Yes, but I'm sure you'd agree that...
Don't you think that...
Presenting an opinion
Personally, I think that...
It seems to me that...
From my point of view, ...
In my opinion, ...

Prioritising
ترتيب الأولويات

... would be much more important than...
I don't think... would be nearly as important / urgent as...
... will definitely be the most / least ...

Speculating
التأمل

It's difficult to say exactly but I suppose it could be...
I'm not sure but it might be...
It can't be... because...
It must be... because...
I would guess...


Summarising
التلخيص


So what it comes down to is...

The point I'm trying to make is...
Let me just recap what's been said so far.
In short, ...
To sum up, ...
Basically, ...
Overall, it would seem that

..................................................................................
اذا كنت لا تعرف اللغه الانجليزيه وتريد ان تتعلم من اول السطر
ابدا من هنا
الدرس الاول
http://abc4learn.blogspot.com/2008/09/blog-post.html

الدرس الرابع والعشرون ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


Exercises: choose the right Pronoun

هذه تمارين على ماسبق شرحه نختار فيها الإجابة من بين الأقواس
ومن يحب يحاول تمرين نفسه عليها
(إحتمالات الإجابات بين الأقواس أحدها صحيحة والأخرى خاطئة)

1- .(She came with (I / me

2- .He / him) saw you in the street)



3- .(The cat ran across the garden to ( she / him

4- .They / they) asked (we / us) to wait)

5- .I used (hers / her) bicycle; (mine / my) is broken


6- .(Your / yours) suitcase is bigger than (our / ours)

7- .His homework wasn’t bad: (her / hers) was excellent

8- .(The old car is (me / mine

9- ?Can you tell (me / my) the way, please

10- .Theirs / their) copybooks are the worst in the class)

11- .(Who broke the window? It wasn’t (me / my

12- .I found (she / her) bag yesterday

13- .(Would you like to come with (us / we

14- .Them / their) children are very young)

15- . It / its ) fell on the floor and broke)

:Fill in the blanks with the right Reflexive Pronouns

هذة تمارين لمن يحب أن يتمرن بنفسه وهي خاصة فقط بالضمائر في أخر عمود في الجدول وهي الضمائر المنعكسة تختار المناسب للجملة منها وتكتبه في الفراغ

1- .Don’t blame----------.it wasn’t your fault

2- .I saw --------------in the mirror

3- .They washed----------carefully

4- .-------------She hurts

5- .----------I made salad for

6- .He cooked ----------breakfast

7- ?Did you enjoy ------------ at the theater

8- .--------We decorated the house by

9- .---------Ahmad went to Spain by

10- .She made---------- a delicious omelette

11- . ----------I repaired the car

12- .She found ----------a job in a big company

13- . ---------Do you need my help, or can you do it by

14- .I bought------------ very useful books

الدرس الثالث والعشرون ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



الضمائر في محل الفاعل : A- Subject Pronouns


نضع هذه الضمائر في بداية الجملة و قبل الفعل.We put them before the verbs





1- .I watched a film yesterday

كمثال هنا الضمير أنا I في بداية الجملة وهو في محل فاعل بمعنى أنا شاهدت الفيلم بالأمس أي أنا الفاعل الذي قام بهذا الفعل


2- .Salma speaks French. She speaks it well


3- .They are students


4- .He went to Paris


5- .Look at the car. It is damaged


6- .We are going home


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

الضمائر في محل المفعول به : B- Object Pronouns


نضعهم بعد الفعل .We put them after verbs





1- .I know Khalid. I see him everyday

كمثال هنا في الجملة الثانية أنا أرى خالد كل يوم الضمير I جاء بعد فعل يشاهد وهو في محل مفعول به وجاء كي يحل محل كلمة خالد في الجملة الأولى أنا أعرف خالد وذلك لكي لا نكرر كلمة خالد.


2 - .We gave her the book

3- .They saw me there

4- .I saw them running in the street

5- .Ali likes us


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

الضمائر في محل صفة الملكية :C- Possessive Adjectives


نضعهم قبل الإسم .We use them before nouns





1- .He is my friend

هو صديقي الضمير هناHe جاء قبل كلمة صديقي وهي إسم لكي يصف هذا الإسم للناس وفي نفس الوقت هو يعبر عن الملكية بمعنى هو صديقي وليس صديق شخص أخر


2- .Ahmad left his bag at school

3- .The children love their school

4- ?What’s your phone number

5- .They took our luggage

6- .My feet hurt


--------------------------------------------------------------------------------

ضمائر الملكية : D- Possessive Pronouns


تحل هذه الضمائر في محل الإسم .We use them in place of nouns





1-.The idea was mine

الفكرة هي لي أو فكرتي هنا الضمير mine جاء لكي يحل محل كلمة فكرة التي تعتبر إسم وذلك لمنع التكرار وهي تعبر عن الملكية بمعنى إن الفكرة لي وليست لأحد أخر

2- ?It is yours, isn’t it

3- .The ring is hers

4- .These cars are ours

5- .It belongs to me. It’s mine

6- .This is their house; ours is round the corner

7- .This is red; mine is green

8- .We went on a holiday with some friends of ours


--------------------------------------------------------------------------------


E- Reflexive Pronouns


الضمائرالمستخدمة في محل الضمائرالمنعكسة على نفس الإنسان أو الأشياء


.We use them when we do something to ourselves

نستخدمهم عندما نعمل شىء وهذا الشىء يعود على نفسنا





1-?Have you hurt yourself

هل جرحت نفسك هنا الضمير في كلمة نفسك yourself بمعنى أنت عملت عمل معين وهذا العمل إنعكس أو إرتد أو عاد على نفسك فإستخدام كلمات بنفسي أو بنفسهم وغيرها من الصيغ المشابهة لهذا هو موضوع هذه الفقرة

2- .I can do it myself

3- .They cannot help themselves

4- .She only loves herself

5- .He enjoyed himself at the party

6- .This machine works by itself

7- .We saw ourselves on TV

8- .The dog hit itself

الدرس الثانى و العشرون ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



هذا الدرس يُعد تكملة للدرس الأول لأن القاعدة الأولى التي تتكلم عن الضمائر في محل الفاعل تم شرحها مسبقاً وهذه إعادة لها لأنها مرتبطة مع بقية القواعد الخاصة بالضمائر.

الضمائر جزء مهم من أقسام الكلام تحل مكان أسماء الأشخاص أو الأشياء كأن تقول هو وهي وهم وأنت ونحن وهنا تكون في محل الفاعل أي الشخص الذي يقوم بالفعل

وقد تحل محل المفعول به وغيرها من إستخدامات سنتعرف عليها في هذا الدرس الذي لن نضيف عليه لاحقاً شىء أخر بهذا الخصوص لأن هذا كل ما يتعلق بالضمائر في اللغة الإنجليزية.


الضمائر Pronouns

Pronouns are words like

he she it .... and the rest

and we use them in place of a noun when it is clear who or what we are talking about

سنتعرف على إستخدامات الضمائرالتالية في الجدول حيث كما ترون هي مقسمة في الجدول إلى أعمدة بمعنى كل عمود لإستخدام ومكان ومعنى معين في الجملة وهنا بالتفصيل والأمثلة أماكن هذه الضمائر في الجمل كل مكان على حدا وبنفس ترتيب الجدول


A


Subject Pronouns

آي I

يو You

وي We

ذاي They

هي He

شي She

إت It

--------------------------------------------------------------------------------

B

Object Pronouns


مي Me

يو you

أس Us

ذِم Them

هِم Him

هيه ر Her

إت It

--------------------------------------------------------------------------------

C

Possessive Adjectives


ماي My

يور Your

أوار Our

ذيه ر Their

هيه ز His

Her

إتز Its

--------------------------------------------------------------------------------

D

Possessive Pronouns


ماين Mine

يورز Yours

أوارز Ours

ذيه رز Theirs

His

هيه رزHers

Its

--------------------------------------------------------------------------------

E


Reflexive Pronouns


ماي سيلف Myself

Yourself

Ourselves

Themselves

Himself

Herself

Itself

الدرس الواحد والعشرون ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


سادساً:

.
Some adjectives have irregular forms

هناك صفات لا تتبع أي قاعدة وهي قليلة وهذه أهمها نحفظها كما هي.



Superlative <-------- Comparative <-------- Adjectives


Good / wellجيد حسن----- better أحسن أفضل من--Bestالأحسن الأفضل

ويه ل / جوه د-------------بيتر-------------بيه ست


Badسيىء -----------worse أسوء من ------- Worst الأسوء

باد------------------وه رس-------------وه رست


Far بعيد ---------further أبعد من ----------furthest الأبعد

فار-------------------فيه رذر--------------فيه رذ ست


:Examples


هو بخيراليوم .He is well today

إنه بعيد جداً من هنا .It is too far from here

إنه طقس سيىء .It is a bad weather

الحرب هي أسوء شىء في العالم.The war is the worst thing in the world

.The museum is further than the bank from the station

المتحف أبعد من البنك من المحطة

هو أفضل طالب في المدرسة .He is the best student in the school

الإستماع افضل من الكلام .Listening is better than speaking

الدرس العشرون ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


خامساً:

For adjectives that have two syllables or more

(you should use the word (more

for the comparative you put it before the adjective and then you put the word than) after the adjective)

and the word (The most) for the superlative you put it before the adjective



للصفات ذات المقطعين أو أكثر من مقطع نستخدم كلمة :

لعمل صيغة المقارنة نضيف كلمة (مو ه ر) more وذلك قبل كلمة الصفة وهي بمعنى أكثر

ثم بعد كلمة الصفة نفسها نضيف(ذ ا ن) than وهي بمعنى من

لعمل صيغة التفرد نضيف قبل كلمة الصفة (ذا مو ه ست) The most وهي بمعنى الأكثر


Superlative<------- Comparative<------- Adjectives


Beautiful جميل--more Beautifulأكثر جمالاً من--The most Beautifulالأكثر جمالاً

بيوتيفول------------- موه ر بيوتيفول----- ذا موه ست بيوتيفول

Important مهم-more Importantأكثر أهميه من-The most Importantالأكثر أهميه

إيمبورتننت----------موه ر إيمبورتننت---- ذا موه ست إيمبورتننت

Dangerous خطير-more Dangerousأخطر من-The most Dangerousالأكثر خطوره

ديه نجورس--------موه ر ديه نجورس----- ذا موه ست ديه نجورس

interesting ممتع-more interestingأكثر متعه من-The most interestingالأكثر إمتاعاً

إنتريستنج---------موه ر إنتريستنج------ذا موه ست إنتريستنج


expensive غالي-more expensiveأغلى من-The most expensive
الأكثرغلاءً

إيكسبنسف----------موه ر إيكسبنسف---------ذا موه ست إيكسبنسف

Examples

إنها لوحة جميلة .It is a Beautiful painting

إنها خريطة هامة.It is an important map

هذا المحل غالي .This shop is expensive

.Japan is the most expensive country in the world
اليابان هي أغلى دولة في العالم

.Swimming is more interesting than playing tennis

السباحة أكثر متعة من التنيس

.The copra snake is the most dangerous snake in the world

حية الكوبرا أكثر حية خطرة في العالم

الدرس التاسع عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


رابعاً:

( For the adjectives that have two syllables and that end in ( y

( you should change the ( y ) into ( I

and then add (er) for the comparative

and (est) for the superlative


للصفات ذات المقطعين والتي تنتهي بحرف (y ) يجب أن نغير حرف الـ (y )إلى حرف (I) ثم نضيف بعدها الإضافات وهي:

لعمل صيغة المقارنة er
لعمل صيغة التفرد est

Superlative<----- Comparative<---- Adjectives


happyسعيد------Happierأسعد من-------happiestالأسعد

هابي---------------هابيار--------------هابي يست

prettyجميل-----Prettierأجمل من-------prettiestالأجمل

بريتي-------------- بريتيار------------ بريتي يست

Easyسهل-------- easier أسهل من------ easiestالأسهل

إيزي-------------- إيزيار--------------- إيزي يست

friendlyودود------Friendlierأكثر وداداً من---Friendliestالأكثر وداً

فريندلي------------- فريندليار------------- فريندلي يست

Funnyمرح مسلي----Funnierأكثر مرحا ًأو تسليه من---Funniestالأكثر مرحاً أو تسليه

فاني----------------فانيار----------------- فاني يست

Earlyسهل ---------- Earlierأسهل من------------earliestالأسهل

إيه رلي-------------- إيه رليار------------------إيه رليست

: Examples

هو ودود جداً معنا .He is very friendly with us

أنا سعيد بمقابلتك .I’m happy to meet you

إنها جميلة .She is pretty

.Fahad comes to school earlier than Faisal

فهد يأتي أبكر من فيصل إلى المدرسة

.The English exam is easier than the science exam

امتحان الإنجليزي أسهل من امتحان العلوم

.This film is the funniest film in the cinema

هذا الفيلم هو الأكثر تسليه في السينما

الدرس الثامن عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

ثالثاً:
If there is a vowel letter like

a , e , o, I, u

before the last letter in the adjective

then you should double the last letter

and add (er) for the comparative

and (est) for the superlative


إذا كان هناك حرف متحرك أو علة قبل الحرف الأخير في الصفة ذات المقطع الواحد
عندها نكرر الحرف الأخير مرة أخرى ثم نضيف التالي:

لعمل صيغة المقارنة er
لعمل صيغة التفرد est

Superlative <----- Comparative<---- Adjectives

Bigكبير------ Biggerأكبر من-------- biggestالأكبر

بيج------------ بيجر ----------- بيجست

Fatسمين------ Fatterاسمن من -------fattestالأسمن

فات------------ فاتر ------------فاتست

Thinنحيل------Thinnerأنحل من -------thinnestالأنحل

ثه ن------------ثه نر------------ ثه نست

Wetرطب مبلل------ Wetterأرطب من-----Wettestالأكثر رطوبه

ويه ت---------- ويه تر-----------ويه تست

Sadحزين---------- Sadderأحزن من-----Saddestالأكثر حزناً

ساد--------------ساده ر----------- ساديه ست

Hotحار----------- Hotterأحر من-------hottestالأحر

هوه ت-------------- هو ه تر----------- هوه تست


: Examples

هو قصير .He is short

إن قميصه مبلل .His shirt is wet

بيته كبير .His house is big

ماجد أطول من أبيه .Majid is taller than his father

اليوم أكثر حرارة من الأمس .Today is hotter than yesterday

هند أكثر نحولاً من أختها .Hind is thinner than her sister

هذا هو أتعس يوم في حياتها .This is the saddest day in her life

الفيل أسمن من الفأر .The elephant is fatter than the mouse

الدرس السابع عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


ثانياً:
For adjectives that end in

(e )

( add ( r

for the Comparative

( and ( st

for the Superlative



الصفات في صيغة المقارنة Comparative و التي تنتهي بحرف (e ) نضيف لها في أخر الكلمة حرف (r) فقط

والصفات في صيغة التفرد Superlative نضيف لها في أخر الكلمة حرفي (st) فقط وذلك لإنتهاء كل من الصيغتين بحرف (e ) لذا وجب عدم تكراره على الرغم من وجود القاعدة الرئيسية التي تُوجب إضافته.


Superlative <------ Comparative<------ Adjectives

Large كبيرعريض--- Largerأكبر أو أعرض من--- Largestالأكبر الأعرض

لارج------------- لارجر----------------- لارجست


Niceجميل لطيف ---Nicerأجمل أو ألطف من --- Nicestالأجمل الألطف

نايس------------- نايسر----------------- نايسست


Safeآمن------- Saferأكثر آمان من--- ---- Safestالأمن

سيه ف------------ سيه فر--------------- سيه فست

Wideواسع عريض--- Widerأوسع أو أعرض من----Widestالأوسع الأعرض

واايد-------------- واايدر---------------- واايدست


: Examples

.The living room is wider than the dinning room

غرفة المعيشة هذه هي أوسع من غرفة الطعام

.He is the nicest person in the whole family

هو ألطف شخص في العائلة بأكملها

.Our country is the safest country in the world

بلادنا هي البلد الأكثر أماناً في العالم

الدرس السادس عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

قواعد خاصة بالصفات


أولاً:


For one syllable adjectives

we use
( er )

for the Comparative

and
(est)

for the Superlative



للصفة التي تتكون من مقطع واحد نشعر به عندما ننطقها كأن نقول فاست بمعنى سريع هي من مقطع واحد في اللفظ نضيف في أخرها حرفي (er) في صيغة المقارنة

وهناك صفة نضيف في أخرها حروف (est) لعمل صيغة التفرد Superlative وهي للكلمات من مقطع واحد في اللفظ وليس كما نقول كلمة هابي بمعنى سعيد فهي من مقطعين في اللفظ (ها & بي )وليس كذلك ككلمة بيوتيفول بمعنى جميل فهي من ثلاث مقاطع في النطق (بيو & تي & فول) .

Superlative <----- Comparative <---- Adjectives

Clean نظيف ---- Cleaner أنظف من ----cleanestالأنظف

كلين -------------- كلينر-------------- كلينست

Small صغير ---- Smaller أصغر من ----smallest الأصغر

سموه ل----------- سموه لر ------------ سموه لست

High عالي مرتفع --- Higherأعلى من ---- highest الأعلى

هاي---------------- هاير------------- هايست

Fast سريع------ Fasterأسرع من ----- fastest الأسرع

فاست------------ فاستر-------------- فاستست


Slow بطيء ------- Slowerأبطأ من---- slowest الأبطأ

سلوه------------- سلوه ر-------------- سلووست

Quickسريع ------- Quickerأسرع من ----quickest الأسرع

كويك--------------كويكر-------------- كويكست

Short قصير ------ Shorterأقصرمن ----shortest الأقصر

شورت--------------شورتر------------ شورتست

Long طويل------- Longerأطول من ----longest الأطول

لونج--------------- لونجر------------ لونجست

Young صغير------ youngerأصغرمن ----youngest الأصغر

يانج--------------- يانجر------------- يانجست

Strong قوي----- Strongerأقوى من----strongest الأقوى

ستروه نج----------- ستروه نجر--------- ستروه نجست

: Examples

.Ahmad is shorter than Hassan

أحمد أقصر من حسان

.This car is faster than that car

هذه السيارة أسرع من تلك السيارة

.This mountain is the highest mountain in the world

هذا الجبل هو أعلى جبل في العالم

.Salma is the youngest girl in the class

سلمى هي أصغر فتاة في الفصل

.This is the longest road in the town

هذا الطريق هو الأطول في المدينة

.This restaurant is cleaner than that coffee shop

هذا المطعم هو أنظف من ذاك المقهى

.The lion is the strongest animal in the forest

الأسد هو أقوى حيوان في الغابة

الدرس الخامس عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



A- Adjectivea : word that describes a noun

( أدجيكتف ) الصفه : هي الكلمة التي تصف الإسم



مثال : ( إيجزامبل) Examples

كلمة بارد هي صفه فقط (Cold (adjective only

الجو بارد اليوم The weather is cold this day
(ذا ويذرإز كوه لد توديه)


صيغة مقارنه (كومباراتف) :B- Comparative

To compare between two things or two nouns

(It is followed by the word ( than

نقارن بين شيئين أو إسمين وتتبع صيغة المقارنه هذه الكلمة than ( من)


: Examples

(Colder than ( adjective + er + than

أبرد من

الجو في باريس أبرد من القاهره .The weather in Paris is colder than Cairo

(ذا ويذر إن بارس إز كولدر ذان كايرو)

(سوبرلاتف) :C- Superlative

(It is proceeded by (the


هذه الصيغه تكون مسبوقة بكلمه (ال) تُنطق (ذا ) وتستخدم كصيغة تفرد تميز شىء أو شخص معين بصفة يختص بها دون البقية



: Examples


الأبرد (The coldest (The + adjective + est

.The weather in Eskimo is the coldest on earth

الجو في الأسكيمو هو الأبرد على سطح الكرة الأرضية

الدرس الرابع عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



سنستعرض في درسنا هذا القواعد الخاصة بالصفات وهي قواعد مهمة جداً ومحددة وللحث يندر أن تجدها في كتاب بشكل كامل دائماً يُذكر جزء صغير منها ولا يُذكر الموضوع بأكمله ولن تكون هناك مجدداً إضافة أخرى بشأنها هذا إلى جانب أهميتها كجزء مهم من أجزاء الكلام ولها جانب أخر هام في تعليمنا طريقة كتابة هذه الصفات أو الكلمات وذلك لوجود قاعدة خاصة بذلك وهي كأن نقول كما في اللغة العربية:


A- الصفات فقط Adjective

(هذا الفندق نظيف )

This hotel is clean




هنا كلمةالفندق هي إسم وكلمة (نظيف) هي صفة تصف هذا الإسم لكي تعطينا معلومات أكثر عن هذا الإسم وهذا ماسنتكلم عنه في الجزء الأول الخاص بالصفات فقط .



B- الصفات في صيغة المقارنة Comparative

(هذا الفندق أنظف من ذاك الفندق)

This hotel is cleaner than the other hotel




هنا إستخدمنا كلمة (أنظف من) وهي نوع من الصفات أو صيغة صفة تستخدم عندما نقارن بين شيئين أو شخصين وهذا ماسنتكلم عنه في الجزء الثاني الخاص بالصفات في صيغة المقارنة بين شيئين أو شخصين.



C- الصفات في صيغة التفرد Superlative

(هذا هو أنظف فندق في الدولة أو هذا هو الأنظف في الدولة)

This is the cleanest hotel in the whole country




هنا إستخدمنا كلمة (أنظف أو الأنظف ) وهي نوع من الصفات أو صيغة صفة تستخدم عندما أميز شىء أو شخص بميزة يتفرد بها وحده على البقية أو في العالم وهذا ماسنتكلم عنه في الجزء الثالث الخاص بالصفات في صيغة التفرد بصفة معينة تميز هم عن الغير.

الدرس الثالث عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


Adjectives الصفة

و عكسها Opposite


Narrow-----------------------------------Wide
واسع/وايد ------------------------------ ضيق / نارو

Young-------------------------------------Old
كبير السن/ أولد------------------------- صغير السن/ ينج

New----------------------------------------Old
قديم/ أولد------------------------------- جديد/ نيو

Rough----------------------------------Smooth
ناعم/ سموث --------------------------- خشن/ رف

Strong-----------------------------------Weak
ضعيف / وييك ---------------------------- قوي/ سترونج

Tidy--------------------------------------Untidy
غير مرتب / أن تايدي ------------------------ مرتب/تايدي


Good---------------------------------------Bad
سييء / باد------------------------------ جيد/ جود

Pretty/Beautiful--------------------------Ugly
قبيح/ أقلي --------------------- جميل/بريتي بيوتيفول

First----------------------------------------Last
الأخير / لاست ---------------------------- الأول/فيه رست


Light---------------------------------------Dark
مظلم / دارك -------------------------------- مضيء /لايت

Light--------------------------------------Heavy
ثقيل / هيه في -------------------------------- خفيف / لايت

Loud---------------------------------------Soft
خفيض / للصوت --------------------------- عالي (للصوت)


Thick---------------------------------------Thin
رفيع / ثن ---------------------------------- سميك/ ثيه ك

Loose--------------------------------------Tight
ضيق/تايت ---------------------------- واسع( للملابس)/ لووس

Fast----------------------------------------Slow
بطيء/ سلو --------------------------------- سريع/ فاست

Fat------------------------------------------Thin
ثن/ نحيل ------------------------------------ سمين/ فات

Happy--------------------------------------Sad
حزين/ ساد ------------------------------- سعيد/ هابي

Easy----------------------------Difficult/Hard
صعب/ديفيكلت هارد --------------------------- سهل/ إيزي

High----------------------------------------Low
منخفض/ لوه ------------------------------- عالي/ هاي

Hot-----------------------------------------Cold
بارد/ كولد --------------------------------- حار /هوت

Long---------------------------------------Short
قصير / شورت ------------------------------ طويل/ لونج

Big/Large-------------------------Little/Small
ليتل سموه ل / صغير / قليل ----------------- كبيرعريض / بيج لارج

Clean---------------------------------------Dirty
متسخ / ديه رتي ---------------------------- نظيف / كلين

Closed/Shut-------------------------------Open
مفتوح / أوبن -------------------------- مغلق / كلوه زد شت

Shallow------------------------------------Deep
عميق / دييب ------------------------------ ضحل / شالو

Wet------------------------------------------Dry
ناشف / دراي ------------------------------- رطب / ويه ت

Empty---------------------------------------Full
فوه ل/ مليء ----------------------------- إمبتي / فارغ

الدرس الثانى عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



البلد وجنسية البلد: Country- / -Nationality



Africa-------African أفريقا

Asia-------Asian أسيا

Algeria--------Algerian الجزائر

America---------American أمريكا

Australia----------Australian أستراليا

Austria---------Austrian النمسا

Belgium--------Belgian بلجيكا

Britain---------British بريطانيا

Canada---------Canadian كندا

Denmark-----Dane الدنمارك

Egypt---------Egyptian مصر

England--------English إنجلترا

Europe---------European أوروبا

Finland---------Finn فنلندا

France---------French فرنسا

Germany------German ألمانيا

Greece----------Greek اليونان

Holland----------Dutch هولندا

Hungary--------Hungarian هنغاريا

India----------Indian الهند

Ireland--------Irish إيرلندا

Italy-------Italian إيطاليا

Japan-------Japanese اليابان

Jordan---------Jordanian الأردن

Korea--------Korean كوريا

Lebanon----------Lebanese لبنان

Mexico--------Mexican المكسيك

Morocco--------Moroccan المغرب

Norway--------Norwegian النرويج

Pakistan-------------Pakistani باكستان

Russia---------Russian روسيا

Saudi Arabia-------Saudi السعودية

Sweden---------Swede السويد

Switzerland--------Swiss سويسرا

Syria---------Syrian سوريا

Thailand---------Thai تايلند

Turkey-------Turk تركيا

الدرس الحادى عشر ::: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


فاميلي/ العائلة : Family
فاذر--- أب ---- Father

ماذر --- أم -----Mother

براذر--- أخ ----Brother

سيستر -- أخت ----Sister

سن----- إبن -------Son

دوه تر--- إبنة-- Daughter

نييس ---إ بنة الأخ أو الأخت ---- Niece

نيفيو--- إبن الأخ أو الأخت ---Nephew

تشيلدرن--- الأبناء -------Children

جراند تشيلدرن --- الأحفاد ----Grandchildren

جراند فاذر--- الجد ----Grandfather

جراند ماذر--- الجدة ----Grandmother

جراند دوه تر --- الحفيدة ---Granddaughter

جراند سن ---- الحفيد ----Grandson

هاسبند ----- الزوج -----Husband

وايف ------ الزوجة -------Wife

سن إن لوه ---- زوج الإبنة الصهر -------Son-in-law

دوة تر إن لوه -----الكنة بالنسبة لأم الزوج / زوجة الإبن -------Daughter-in-law

ماذر إن لوه------ الحماة ------Mother-in-law

فاذر إن لوه ------ الحمو ------Father-in-law

سيستر إن لوه -----Sister-in-law

بالنسبة للزوجين أو الزوجة أخت الزوج
أو زوجة الأخ بالنسبة لإخوان وأخوات الزوج
أو زوجة أخ الزوج


براذر إن لوه --------Brother-in-law

أخ الزوج و أخ الزوجة
أو زوج الأخت
أوزوج أخت الزوجة أو أخت الزوج

أنت ---- العمة أو الخالة /أو زوجة العم أو الخال -----Aunt

أنكل ----- العم أو الخال أو زوج العمة أو الخالة ------- Uncle

كازن----- إبن أو بنت العم أو الخال --------------Cousin

الدرس العاشر :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



فيجتابلز/ خضروات : Vegetables



كاروت---- جزرة -----Carrot

ليتاس-----خس---- Lettuce

توماتو------------ Tomato

سبينتش--- سبانخ---- Spinach

كيو كمبر--- خيار ---Cucumber

أونيون ---- بصل------- Onion

بيز------ بازلا -------- Peas

كابج ----- ملفوف---- Cabbage

بروكلي------------- Broccoli

سية لاري---- كرفس------ Celery

لييك------- الكرات------- Leek

كاولي فلور--- قرنبيط-- Cauliflower

أسباراجس--- هليون---- Asparagus


--------------------------------------------------------------------------------


فوود / طعام : Food



مية لك ---- حليب ---- Milk

تشيز-----جبن ---Cheese

برية د---- خبز----- Bread

اية جز---- بيض -----Eggs

اوملية ت ---------Omelet

جام----- مربى--------Jam

باتر----- زبدة ------Butter

مييت ---- لحم--------Meat

تشيكن---- دجاج----Chicken

ساسج---- نقانق-- Sausages

فيش----- سمك--------Fish

رايس---- أرز---------Rice

باستا --- كل أنواع عجين المكرونات (أي عائلة المكرونة بكافة أشكالها)---- Pasta

ماكروني--------- Macaroni

كوفي ---- قهوة -----Coffee

تي ------ شاي------- Tea

شوجار---- سكر -----Sugar

سوة لت--- ملح--------Salt

بية بر---- فلفل-----Pepper

كامن ---- كمون--------Cumin

جينجر--- زنجبيل-------Ginger

هيل ----- كاردموم----Cardamom

سينامن--- قرفة--------Cinnamon


--------------------------------------------------------------------------------



على الطاولة : On the table



نايف---- سكين ----Knife

سبوون--- ملعقة ---Spoon

فورة ك----شوكة ----Fork

بليه ت---- صحن ---Plate

كب------كوب الشاي--Cup

سوسر---- صحن كوب الشاي --- Saucer

جلاس ---- كأس الماء أو زجاج ---Glass




الدرس التاسع :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه



الالوان : Colours



وايت --- أبيض ---- White

بلاك --- أسود -----Black

يالو---- أصفر----Yellow

رية د --- أحمر------Red

وردي---- بينك----- Pink

أورانج -- برتقالي -Orange

بلو ----أزرق ------Blue

فايلت--- بنفسجي ---Violet

براون--- بني ----Brown

جرين--- أخضر ---Green

جريةي--- رمادي---- Grey

بية ج -- Beige or off white

توركواز -------Turquoise

بية ربل-- أرجواني قريب من البنفسجي الغامق --Purple

--------------------------------------------------------------------------------


فروتس / فواكة : Fruits



بنانا ---- موز ------Banana

فيج ---- تين -----------Fig

أورانج -- برتقال ------Orange

بية ر --- أجاص أو كمثرى-- Pear

بيتش ----دراق------- Peach

تشيريز --- كرز------Cherries

آبريكوت--- مشمش---- Apricot

آبل------ تفاح------- Apple

أناناس --- باين آبل ---Pineapple

جرية بز--- عنب------- Grapes

مانجو-------------- Mango

ميلون---- شمام -------Melon

وتر ميلون-- بطيخ ----Water melon

ليمون-------------- Lemon

كوكونت--- جوز الهند----Coconut

دية تز----- تمر------- Dates

ستروة بيري-- فراولة---- Strawberry

وة ل نتس----- جوز----- Walnut

بيستاشيو--- فستق -------Pistachio

الدرس الثامن :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه


الأرقام : Numbers


صفر ------------ 0Zero

الاول--- 1One--------First

الثاني ---2Two-----Second

الثالث---3Three------Third

الرابع---4Four------Fourth

الخامس---5Five-------Fifth


وهكذا .....


Six-------------------Sixth

Seven---------------Seventh

Eight-----------------Eighth

Nine------------------Ninth

Ten------------------Tenth

Eleven---------------Eleventh

Twelve----------------Twelfth

Thirteen-------------Thirteenth

Fourteen------------Fourteenth

Fifteen---------------Fifteenth

Sixteen--------------Sixteenth

Seventeen----------Seventeenth

Eighteen-------------Eighteenth

Nineteen------------Nineteenth

Twenty-------------Twentieth

Twenty-one----------Twenty-first

Twenty-two------Twenty-second

Thirty--------------Thirtieth

Forty---------------Fortieth

Fifty----------------Fiftieth

Sixty---------------Sixtieth

Seventy-----------Seventieth

Eighty--------------Eightieth

Ninety--------------Ninetieth

Hundred------------Hundredth

Hundred and one----Hundred and first

Two hundred-------Two hundredth

Thousand-----------Thousandth

Million---------------Millionth



الاشكال الهندسية : Shapes


دائرة ----- Circle

بيضاوي ---- Oval

حلزوني------ Spiral

مثلث----- Triangle

مستطيل ----- Rectangle

مربع----- Square

مكعب ------ Cube

الدرس السابع :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

(شهور السنة) :Months of the Year

يناير ---- 1------ January

فبراير ---- 2----- February

مارس-----3--------- March

أبريل------4---------- April

مايو------5 ----------May

يونيو -----6 ----------June

يوليو------7----------- July

أغسطس--- 8--------August

سبتمبر---- 9----September

أكتوبر---- 10------ October

نوفمبر -- 11---- November

ديسمبر -- 12---- December

--------------------------------------------------------------------------------

(فصول السنة) : Seasons of the Year

الشتاء ----- Winter

الصيف--- Summer

الخريف --- Autumn

الربيع------ Spring

-------------------------------------------------------------

(الساعة) : O’clock

كلمات مهمة بخصوص الساعة

To------ (إلا) كما نقول (إلا) خمسة

past ------- بمعنى( و) عندما نقول( و ) عشر دقائق

9:00 = nine O’clock

9:10 = Ten past nine / nine ten

9:15 = quarter past nine / nine fifteen

9:30 = half past nine / nine thirty

9:45 = quarter to ten / nine forty-five

9:50 = ten to ten / nine fifty

--------------------------------------------------------------------------

الوقت : Time

كلمات مهمة بخصوص الوقت

second ------- بمعنى ثانية

minute ------- بمعنى دقيقة

hour ---------- بمعنى ساعة

day------------ بمعنى يوم

week--------- بمعنى أسبوع

year --------- بمعنى سنة

century-------- بمعنى قرن

(60seconds =1minute ( min

(60minutes =1hour ( hr

24hours =1day

(7days =1week ( wk

(360days =1year ( yr

12months =1year

100years =1century

------------------------------------------------------------------------

حسابات رياضية : Math’s Calculations

نصف ------- Half

ثلث--------- Third

ربع--------- Quarter

+ ------- Plus

- ---------Minus

÷ --------Divided by

= ------- Equals

% ------- Per cent

× -------- Multiplied by

------------------------------------------------------------------

الاتجاهات : Directions

الشمال ------ North

الشرق------- East

الغرب ------- West

الجنوب ------ South

الدرس السادس :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

ثانياًVerb to be

في حالة النفي (نيجاتيف كيه س) : Negative Case

(I (am not) (I’m not

(we , They , You ( are not) (aren’t

(She , He , It ( is not) (isn’t

Examples

We are not football players

نحن لسنا لاعبي كرة قدم (وي أر نت فوتبل بليه يرز)

They are not pilots

هم ليسوا طيارون (ذاي أر نت بايلوتس)

You are not Ali you are his brother

انت لست علي بل أخية (يو ار نت علي يو أر هز براذر)

She is not my sister

هي ليست أختي(شي إز نت ماي سيستر)

He is not working hard

هو لا يعمل بجد(هي إز نت وركينج هارد)

It is not right to do this

ليس من الجيد فعل ذلك(إتز نت رايت تو دو ذس)


Verb to be ثالثاً

في حالة التساؤل (إنترروجاتف كيه س) :Interrogative case

هل أنا (أماي) ? Am I

هل نحن (أروي) ? Are we

هل هم (أرذاي) ? Are they

هل أنت أو هل أنتم (أريو) ? Are You

هل هي (إزشي) ? Is she

هل هو(إزهي) ? Is he

هل هو أو هل هي( للجماد) (إز إت) ? Is it

Examples

هل أنا خائف منك(أماي أفريه د أوف يوه ) ?Am I afraid of you

هل نحن ندرس من بعض (أر وي ستادينج توجيذير ) ? Are we studying together

هل سيعودون (أر ذاي كمينج باك ) ?Are they coming back

هل أنت المدير(أر يو ذا مَنيجر ) ?Are You the manager

هل هي أمك (إز شي يور مذر ) ? Is she your mother

هل هو دكتورك (إز هي يور دوكتور ) ? Is he your doctor

هل هو سهل(إز إت إيزي) ?Is it easy

الدرس الخامس :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

فعل يكون (فيه رب تو بي) : Verb to be

وهو فعل مهم جداً

في زمن الحاضر أو المضارع (إن ذا بريزنت تنس) In The Present Tense

أولاً هذا الفعل Verb to be

في حالة الإثبات (أفيه رمتف كيه س) Affirmative case

(I ------- (am

(I’m)

(we , They , You ------- ( are

(we’re) (they’re) (you’re )

(She , He , It ------ ( is

(she’s) ( he’s) (it’s )

أمثلة (إيجزامبلز) : Examples

انا طالب(أيَام أ ستيودنت) I’m a student

نحن أصدقاء(وي أرفريندز) We are friends

هم مدرسون ( ذاي أر تيتشرز) They are teachers

انت طيب أو لطيف(يو أر كايند ) Your are kind

هي متعاونة (شي إزهيلبفول ) She is helpful

هو علي He is Ali

إنه مشمس اليوم(الكلام على الجو)(إتز ساني توداي) It is sunny today

الدرس الرابع :: اساسيات تعليم اللغه الانجليزيه

(بارت أوف سببيتش) Part Of Speech


أهم أقسام الكلام أي الاقسام التي تساعدنا على عمل جملة صحيحة

Pronouns

الضمائر

(وهي التي تحل محل الفاعل) (in a place of subject)


انا (آى) I

نحن ( وي) We

هم(ذاي) They

أنت أو أنتم( يو) You

هي ( شي) She

هو (هي ) He

هو أو هي (للجماد) ( إت) It

--------------------------------------------------------------------------------

كلمات (فوكابيولاري) : Vocabulary

مثال أيام الإسبوع

(السبت) (ساترديه) Saturday

(الأحد) (سانديه) Sunday

(الاثنين) (مانديه) Monday

(الثلاثاء) (تيوسديه) Tuesday

(الأربعاء) ( وينزديه) Wednesday

(الخميس) (ثيرزديه) Thursday

(الجمعة) (فرايديه) Friday

-------------------------------------------------------------------------------------

سوف نتعرف على بعض الافعال في الزمن الحاضر : Verbs

(فعل حاضر) (بريزنت تنس) present tense أو ( فعل مصدر) (إنفنيتيف) Infinitive


أمثلة على الأفعال

(يشرب) (درينك) Drink

(يقود) (درايف) Drive

(يأكل) (إييت) Eat

(يعطي) (جيه ف) Give

(يأتي) (كم) Come

(يجد) (فايند) Find